E-bike Aandrijfsystemen

Panasonic

Tot nu toe het meest (bewezen) betrouwbare aandrijfsysteem op de markt .Wij kennen deze motor inmiddels al 12 jaar op de FLYER e-bikes uit Zwitserland, altijd probleemloos. De standaard garantie op een FLYER én de motor is dan ook 5 jaar. Het is een hele stille motor die in de basis al jaren hetzelfde is gebleven. De laatste updates zijn : Nóg stiller, nóg functionelere displays, een automatische ondersteuningskiezer én de mogelijkheid van 2 electronisch schakelbare versnellingen ín de motor-unit. Hierdoor verdubbelt het aantal versnellingen dat via het achterwiel mogelijk is.

 

 

Bosch

is daarentegen het meest bekende systeem, mede door hun gigantische marketingformule. In een paar jaar tijd zijn er al verschillende modelwisselingen geweest. De nieuwste communicatietechnieken worden telkens geïntegreerd in de besturing, zéér bij de tijd dus. Verschillende motoren leverbaar met verschillende koppels voor bijvoorbeeld, City, Touring of Offroad gebruik.

 

Yamaha

terug van (nooit) weggeweest. Vroeger de pionier op de E-bike markt, doorontwikkeld in Azië en heeft nu zijn plek gekregen op onze GIANT fietsen. De laatste paar jaar super betrouwbaar gebleken. De motorunits zijn erg klein en dus onopvallend op de fiets aanwezig. De 2017 modellen krijgen een nog fijnere tuning en zijn nóg stiller. Het standaard koppel van deze motor ligt hoger dan die van de concurrenten, er is zelfs een nog koppelsterkere variant die vooral op mountainbikes en speedpedelecs van GIANT gemonteerd wordt. Een toppertje volgens ons.

 


Shimano Steps

Laat op de markt(sinds januari 2015), maar goed over nagedacht. Een stille en sterke motor. Integratie van Di2 elektronisch schakelsysteem dat zelfs automatisch schakelen mogelijk maakt. De versnellingsnaaf en ketting worden met dit systeem extra ontzien, ook zeer zeker een aanrader.

 

 

 

 


GIANT Syncdrive

een zeer compacte en lichte naafmotor in het voorwiel, die ook nog eens bijzonder betrouwbaar is . Dit systeem is geheel door GIANT zélf ontwikkeld en heeft zich al jaren bewezen als probleemloze hulp op de verschillende GIANT elektrische fietsen. Door de motor in een naaf te verwerken voorkom je grote aanpassingen aan het frame en bediening, hierdoor spaar je in de totale maakkosten van deze fietsen en kan de nieuwe E-bike ook goedkoper aangeboden worden dan de fietsen met middenmotor. Het grootste nadeel wás altijd het zwaarder sturen (door grote gewicht) en het wat brutere aangrijpen van de motor. Dit nadeel bestaat in de "syncdrive" niet meer; laag gewicht, geïntegreerde rollerbrake en een door speciale software soepel aanlopende elektromotor.

 

 

 

 

 


Go Swiss Drive

is een beetje een buitenbeentje. Waar de achterwiel-motor overal een beetje verbannen wordt, ziet de Go Swiss Drive zijn kansen in de niche-markt van reisfietsen. Deze motor is super sterk, zeer betrouwbaar en zijn koppel/vermogenskromme is door de fietsfabrikant, voor elk doel, zélf te programmeren. De mooiste oplossing wordt op dit moment geboden door SANTOS waar ze de combinatie maken van elektrische ondersteuning met riemaandrijving ( carbon belt-drive) en een Pinion versnellingssysteem in de bracket. Op deze manier kun je een modulaire fiets bouwen, en dus ook láter het E-pakket nog op je Santos bouwen, de fiets is dan al voorbereid. De hulp van de achterwielmotor zorgt er ook nog eens voor dat de riem minder belast wordt en zijn standtijd hierdoor nóg hoger ligt.