Fiets Techniek

Heeft carbon, de toekomst ?

 Carbon | Pinion, Rohloff | Son | Gates Riem | Nyon, Di2 | Lifestylebikes Jos Ophuis | OldenzaalDe toekomst is nu.
Carbon, koolstofvezel, composiet materiaal, allemaal benamingen voor een materiaal dat bestaat uit kunsthars versterkt met koolstof- en kevlarvezels.
Je kunt een frame nu elke vorm geven die je wilt en dáár versterken waar het ‘t meest nodig is.
Het materiaal is supersterk (let op: niet in álle richtingen !), superlicht, superstijf (dus zo goed als geen verbuigingen tijdens kracht zetten op de pedalen) en kan heel mooi afgewerkt worden.

De frames worden in laagjes opgebouwd in een mal, vacuum getrokken en gebakken in een oven.
De productie is arbeidsintensief, de materialen prijzig en er is nogal wat energie nodig. Vandaar dat deze frames toch nog wel wat duurder zijn dan de aluminium of stalen frames.

Er zijn veel verschillende kwaliteiten carbonframe’s op de markt en daar zijn ook bijzonder slechte
( imitaties) bij. Gerenommeerde bedrijven en merken zijn begaan met uw gezondheid en veiligheid en zullen beproefde kwaliteit leveren maar er zijn er ook die het allemaal niets interesseert.

Er bestaan inmiddels ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in carbonreparatie, zodat een door een valpartij of ongeluk beschadigd frame niet gelijk vervangen hoeft te worden.

Voordelen carbon:

  • licht
  • sterk
  • stijf
  • mooi
  • roest niet

 

Pinion, revolutionaire versnellingsbak voor de fiets.

Net als Rohloff een mooie oplossing voor kilometervreters, mountainbikers en anti-sleutelaars.
Zeer onderhoudsvriendelijk versnellingssysteem wat gepositioneerd wordt in de bracket. Het systeem heeft een enorm bereik van 636 %, méér dan een Rohloff of derailleursysteem.
Deze Pinion heeft geen last van vocht of vuil en heeft een onderhoudsinterval (oliewissel) van 10.000 km !
De mooiste combinatie is natuurlijk met een Gates carbonbelt, vaak wordt er dan een centertrack riem gebruikt.
Het frame moet speciaal gemaakt (aangepast) zijn om deze versnellingsbak op te nemen, hierdoor, en natuurlijk de pittige prijs van de Pinion, liggen de prijzen van deze fietsen behoorlijk hoog.

Voordelen Pinion P 1.18 :

  • Zéér onderhoudsvriendelijk
  • Schakelgemak, ook bij stilstand schakelen
  • Perfecte balans van de fiets
  • Enorm bereik
  • Weinig interne weerstand
  • Zeer betrouwbaar
  • 18 échte versnellingen
  • Te combineren met riem of ketting
  • In meerder kleurstellingen te krijgen

Op onze fietsen wordt Pinion toegepast door KTM en SANTOS

Rohloff, bijna een legende.

De Rohloffnaaf is in 1ste instantie ontwikkeld voor de echte globetrotters, maar is inmiddels ook zeer geliefd bij mountainbikers.

Een drailleurfiets had altijd het grootste versnellingenbereik en liep licht zolang er geen slijtage aanwezig was. De onderhoudsgevoeligheid en kwetsbaarheid is echter groot.

De bestaande versnellingsnaven hebben een heel klein bereik, zijn wel onderhoudsvriendelijker maar tevens zwaarlopend en niet bestand tegen hoge belastingen.

Bij Rohloff hebben ze de oplossing gevonden in de Rohloff Speedhub 14. Het inwendige loopt niet meer in dik vet maar net als bij Pinion in dunne olie. Tesamen met het toepsssen van naaldlagers loopt deze naaf zonder veel weerstand. Ook de wiellagers worden op deze manier continue gesmeerd. De verhoudingsgewijs brede tandwielen zijn speciaal gehard om het lang vol te houden onder hoge belastingen.
Het bereik van de Rohloff Speedhub 14 is 526 % , iets minder dan de Pionion P 1.18, maar wel even groot als een derailleursysteem met 27 versnellingen.

Het onderhoudsinterval ligt bij 5000 km (oliewissel) De combinatie met een getande riem van Gates wordt steeds vaker gemaakt.

Voordelen Rohloff Speedhub 14:

  • Geen speciaal frame nodig
  • Zeer onderhoudsvriendelijk
  • Schakelgemak, ook bij stilstand schakelen
  • Geen grote stappen
  • Zeer sterk ( zelfs bij pech als totaal olieverlies kun je met gemak 1000 km verder fietsen zonder dat er iets kapot gaat )
  • In meerdere kleurstellingen te krijgen.
  • Te combineren met riem of ketting

Op onze fietsen wordt Rohloff toegepast door SANTOS en KTM

SON dynamo-techniek, een wereld van licht.

Licht op de fiets voor je eigen veiligheid ligt natuurlijk voor de hand, maar hoeveel moet of wil je zélf zien van het terrein dat zich voor je uitstrekt ?
De echte wereldreizigers komen op de duisterste plekken en hebben dus veel licht nodig, maar ook mountainbikers weten ‘s winters tijdens de avondtrainingen veel licht te waarderen. SON ( Schmidt Orginal Nabendynamo ) heeft hiervoor een dynamo ontworpen die waterdicht is, shockproof, bijna geen weerstand biedt in vrijloop en genoeg vermogen ontwikkelt om naast verlichting ook nog randapparatuur op te laden.

De combinatie met Edelux wordt heel vaak gekozen maar ook
Busch en Müller maakt perfecte verlichting

Voordelen SON dynamo:

  • Compact en licht
  • Waterdicht
  • Hoog vermogen
  • Shockproof
  • Zeer betrouwbaar


Voordelen Edelux Koplamp:

  • Spatwaterdicht huis en schakelaar
  • Tot 3 x de lichtsterkte van de gangbare lampen
  • Bermverlichting en rechtuit-bundel in één reflector
  • Automatische Standlichtfuntie

Op onze fietsen wordt SON toegepast door KTM en SANTOS

 

 

 

Gates Carbon (Belt) Drive, wég met die vieze ketting !

Ook dit is de toekomst die nu al speelt, een perfecte vervanger van de ketting.
Het materiaal bestaat uit carbon (koolstof) vezels in de lengte richting om de trekkrachten op te vangen en Polyurethaan voor vormvastheid en grip op de tanden.
De riem is ongevoelig voor stof, zand en vocht en heeft geen smering nodig. Het versnellingsysteem moet dan in de naaf (Rohloff) zitten of onder de bracket (Pinion), een drailleursysteem is niet mogelijk.
Toepassing van deze riem stelt wel eisen aan het frame, deze moet zeer stijf zijn, moet ergens “open” kunnen worden gemaakt en moet een gedegen spaninrichting bezitten. Door toepassing van carbonvezels geldt ook hier dat de krachten in bepaalde richtingen perfect opgevangen kunnen worden maar in andere richtingen wordt de riem wel kwetsbaar.
De manier van monteren én de kwaliteit van het frame zijn belangrijk

Verdere toepassingen :

  • Aandrijving motorfiets ( BMW, Harley Davidson )
  • Nokkenas distributie bij auto’s

Standtijden :

  • Tot 20.000 km bij mountainbikes
  • Tot 40.000 km bij trekkingfietsen

Op onze fietsen wordt Gates Beltdrive toegepast door SANTOS en KTM

Bosch Nyon, Connect your Way

De eerste all-in-one Ebike boordcomputer op de markt. Nu nog exclusief op de Performance Line van de Bosch middenmotoren.
Je kunt plannen, navigeren en evalueren
Fietscomputer functie
Fitness functie met opbouwprogramma en energieverbruik
Smartphone functie via bluetooth met melding van binnenkomende berichten

Bosch Nyon vindt je op onze KTM trekkingfietsen

Di2, het nieuwe schakelen.

Di2 is een elektronisch bediend schakelsysteem voor racefietsen, mountainbikes en elektrische fietsen. De commandeurs geven nu een elektrisch signaaltje naar de derailleur of versnellingsnaaf, waar een servomotortje de versnellingswissel in gang zet.
Vooral de combinatie met E-bikes biedt veel voordelen t.o.v. het kabelbediende systeem. Door de krachtige middenmotoren van dit moment worden kettingen en versnellingsnaven flink aan de tand gevoeld.

Voordelen electronisch schakelen:

  • geen slijtage of moeilijk lopende kabels meer
  • gemakkelijk te bedienen, door iedereen, zonder kracht
  • volautomatisch schakelen, zowel óp als áf, voor echt relaxed rijden.
  • de ketting wordt ontzien omdat het echte schakelmoment pas een fractie van een seconde later volgt, als de kracht op de pedaalr minimaal is
  • door bovengenoemd uitstel van schakelmoment wordt ook de versnellingsnaaf minimaal belast
  • kabels en beweging van de hand hebben geen invloed meer, daardoor altijd een perfecte versnellingswissel.

Di2 wordt bij ons toegepast door KTM en Dutch ID

 

FIT > FLYER Intelligent Technology, Intelligentie onderweg

FLYER neem een vooraanstaande positie in als ontwikkelaar van innovatieve eersteklas E-bikes. Dankzij Flyer Intelligent Technology ( FIT ) zorgen harmonieuze assemblage en perfecte afstelling ervoor dat de afzonderlijke componenten constant en nauwgezet met elkaar communiceren. Dit stelt de FLYER E-bike in staat altijd optimaal te presteren. Ongeacht of het gaat om een mountainbike met krachtige klimcapaciteiten, een comfortabele tourbike of een stijlvolle en robuuste stads-E-bike.   FIT maakt van elke FLYER een zelfdenkende fiets.

Features :

  • Een Smart Integrated Battery ( SIB )
  • Satelite bedieningsconsole
  • Multiscreen Display
  • Multispeed Drive-unit

FIT  Technology is de toekomst, maar in 2017 reeds beperkt leverbaar op een aantal modellen.

Bekijk meer FLYER …